Burocràcia: per què? Dues reflexions amb un mateix vincle

Treballant per al dimoni, deia la meva àvia

Una treballadora de quiròfan d’un hospital de la XHUP em va portar fa uns dies un informe d’una intervenció de cordals que li van fet en el mateix lloc on treballa. Va venir perquè necessitava que li fes una IT (baixa i alta del mateix dia) ja que la seva supervisora li demanava…

Avui n’ha vingut una altra, d’un altre hospital de la XHUP, amb la mateixa cançó de l’enfadós: va anar a un CUAP fa quatre dies, i em porta un informe on es recomana repòs 48 hores.  Ella va anar a treballar l’endemà, així que va faltar de la feina 24 hores. També li demanen que porti baixa i alta… De fa quatre dies!

Totes dues han hagut de programar la visita, desplaçar-se al centre, ocupar un espai de consulta que es podria haver dedicat a un problema de salut… Com si no tinguéssim prou feina!

Hem perdut ben bé l’oremus…

Ja n’hi ha prou que les empreses (fins i tot les sanitàries) facin servir els metges de família com a controladors dels seus treballadors, més quan tenen documentació suficient per valorar la justificació de l’absència.

Altrament, hem de considerar el dilema que se’ns planteja quan ens demanen una IT  d’un procés que ha passat fa quatre dies… Hem de fer-ho?

El cost de la burocràcia de les ITS per processos autolimitats

Als CAP estem tips de visites de baixes i altes… Sabem que s’han de fer, ens toca a nosaltres, però no hi ha millors maneres de fer-ho? Gràcies als processos de desburocratització iniciats a molts CAP hem millorat molt l’agilitat, sobretot amb les altes de patologia lleu. Però queden molts aspectes per millorar, que crec que cal l’ajuda de les empreses i dels estaments polítics. Com a infermera de primària em trobo molt sovint assessorant coneguts meus sobre patologia lleu. Coses com “no cal que demanis hora per això, espera’t 2 o 3 dies, pren les mesures habituals i si no millores, demana hora”. Però llavors et diuen, “no, hi he d’anar avui mateix encara que ja sé que no és res perquè tinc febre o diarrea, no puc anar a treballar i necessito la baixa o un justificant des del primer dia”. I ja està, no hi ha res a fer, cal donar-li hora i gastar una visita per a un pacient que no aniria a visitar-se si no fos perquè li cal el paper… No podem arreglar-ho de millor manera això? I encara més, les nostres pròpies empreses, també demanen baixa o justificant des del primer dia o des de massa aviat? Estem donant un bon exemple com a empreses de salut o donem missatges contradictoris? D’una banda diem als pacients: “no vagi al CAP per patologia lleu que pot resoldre a casa amb mesures habituals” i d’altra banda diem als treballadors de salut, “tots hem d’anar al CAP al primer dia perquè cal la baixa o el justificant”… Bé, reflexions. Gràcies

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s