La prevenció es paga: aquí, i a Corea

Fa pocs dies vaig fer una primera visita a un pacient que només tenia un lleuger augment de les xifres de colesterol i li havien recomanat venir a parlar amb la infermera per aprendre quins hàbits el podien ajudar a millorar-ho.

El senyor estava preocupat. “Per què tantes visites? Què em passa?”. Em deia també “Jo tinc 60 anys i sempre m’he fet el ‘xulo’ amb els amics dient que estic molt sa. I ara? Ja no estic sa?”.

Vaig procurar tranquil•litzar-lo, li vaig explicar que sí, que estava sa, que no venia pas al metge ni a la infermera del CAP perquè estigués malalt, sinó per prevenir.

Llavors em va dir: “I si no estic malalt, com és que em dediques tanta estona? Amb totes les retallades que hi ha, no entenc com hi ha gent greu esperant per ser operats i en canvi jo que estic sa estic fent perdre temps i diners al sistema de salut?”.

Vam xerrar força estona. Li vaig explicar la importància de la prevenció i dels seus beneficis a nivell de la seva pròpia salut, la de tota la comunitat i la rellevància econòmica que també té. Va quedar prou convençut, però em va fer reflexionar.

Hem explicat prou bé a la població la importància de la prevenció? Hem explicat prou la tasca que fem a primària?

Un coreà un dia em va explicar que al seu país la gent paga el metge o acupuntor per prevenir durant tota la vida. I només passa a ser gratuït quan ja estàs malalt de veritat.

Us imagineu què passaria si aquí haguéssim de pagar cada consulta o acte preventiu que rebem com a pacients? Que diferents som, oi? I, per tant, som conscients com a societat de la importància de pagar (en forma d’impostos) la prevenció?”.

One thought on “La prevenció es paga: aquí, i a Corea

  1. Retroenllaç: Diaris de Trinxera. El dia a dia en la vida d’un professional d’atenció primària « FoCAP

Deixa un comentari

