El motiu de viure

El Sr. Josep té 85 anys i cap antecedent patològic fins a principis d’any, quan se li va diagnosticar un càncer de colon sense metàstasi arran d’un canvi de ritme deposicional. Fa tractament quimioteràpic amb molt bona tolerància. Durant aquest episodi hem parlat de les seves preferències pel que fa al tractament: explicava que la seva única preocupació era la seva dona, la Sra. Maria, afecta d’una insuficiència cardíaca congestiva avançada, que venia poc a la consulta.

Ell volia fer-se el tractament quirúrgic, ja que li havien dit que podia ser curatiu. Dues setmanes abans de la cirurgia, la seva dona pateix una descompensació I cal ingressar-la. Dos dies abans de la cirurgia el Sr. Josep m’espera a la sala quan arribo a primera hora del matí. Em demana passar a parlar amb mi. Un cop dins, es posa a plorar i desesperat m’explica que la dona ha mort a l’hospital dos dies abans, i que ell no vol operar-se. Em demana que faci alguna cosa; ell se sent incapaç de dir o fer res. Truco a l’hospital de referència i aconsegueixo parlar amb els cirurgians, que m’atenen amb molta professionalitat i empatia. Decidim anular la cirurgia i revalorar després d’un temps. En aquell moment el Sr. Josep sospira i em diu: “doctora, moltes gràcies, jo sabia que vostè m’entendria, ara em sento molt més alleujat”.

Vull donar gràcies al servei de cirurgia digestiva, que es va posar al telèfon i va saber entendre la preocupació del pacient i de la seva metgessa de capçalera.

Avui, el Sr. Josep està elaborant el dol, a poc a poc; està molt trist. Parlarem de la cirurgia el mes vinent. No té ganes de parlar-ne ara.

2 thoughts on “El motiu de viure

  1. És normal que se senti abatut en aquests moments, fins i tot seria perjudicial per a ell la intervenció, perquè el seu ànim no l’ajudaria a recuperar-se.
    Referent a l’atenció especialitzada, és el més normal que entenguin la seva postura, i no posin traves a la cancel · lació de la seva intervenció.

  2. Retroenllaç: El dret a decidir « Una mica més a prop

Deixa un comentari

