La importància de la relació assistencial

Aquell dia visitàvem, la resident i jo, a la Sra. Dolores, una pacient altament freqüentadora.

Aquell dia estava molt amoïnada per un “bulto” al gluti i que vàrem relacionar amb les múltiples punxades intramusculars que se li administren, perquè ella les demana per alleujar els seus dolors. Anem treballant les seves creences visita rere visita, i de moment, hem aconseguit espaiar les punxades. Aquell dia vàrem pensar que podíem treballar més la idoneïtat de les punxades intramusculars a les quals ella té tanta fe. La consulta es va allargar i vàrem acabar amb bona sensació al respecte de la brillant entrevista motivacional que havíem aconseguit.

Una setmana després ens avisen que la pacient ha estat donada d’alta d’una colecistectomia urgent. En aquell moment recordem que en algun moment de l’entrevista anterior, la pacient havia assenyalat el seu hipocondri dret i havia dit que li feia mal, i que el dolor se li anava cap endarrere. La sensació d’haver fet les coses malament ens va envair ràpidament. Anem a domicili, la pacient ens obre ella mateixa la porta.

Amb un somriure li dic: – Com està? I ella respon: – Estic viva de miracle, sort que la meva filla em va dur a urgències”. Llavors li dic:  -Ho sento molt Sra. Dolores, no vaig saber valorar-ho el dia que va venir a la consulta, recordo que vostè em va dir que li feia mal. La senyora. somriu i diu: -No s’angoixi doctora! Jo no li vaig explicar bé el que em passava! En aquell moment les molèsties eren poques! Jo ja sé que vostè no és endevina! Passi, passi que vull saber com em troba avui!

Penso si la pacient necessitava tant que jo, la seva metgessa de capçalera no m’equivoqués, que per això va minimitzar l’error. O potser per a ella és tan important la relació terapèutica que no vol que quedi afectada per aquest error. De totes maneres procuraré que no se m’escapin més colecistitis.

Avui la Sra. Dolores està bé i la nostra relació assistencial és una mica més propera.

Deixa un comentari

