Metge i infermera de capçalera, també quan el malalt és a l’hospital

Ahir vaig anar a veure en Joan a l’hospital, intervingut d’una fractura de fèmur. Va caure a casa seva, quan ja estava molt dèbil. Té una insuficiència renal avançada i una insuficiència cardíaca per malaltia isquèmica. Fumador i hipertens, mai va voler deixar el tabac ni tractar-se la hipertensió. “Jo ja he fet la meva vida i pel temps que em queda no vull prendre pastilles ni deixar el tabac”, deia.  Quan tenia alguna patologia intercurrent em venia a veure, “faci el que pugui, però no m’enviï a l’hospital”, em deia.
Ara que estava ingressat tenia diverses complicacions i un estat general molt deteriorat, no volia menjar i demanava a les infermeres que l’ajudessin a acabar. Fa uns dies, arran d’unes lesions isquèmiques al peu, els metges van insinuar una amputació, uns dies després una infermera va insinuar una sonda nasogàstrica… En Joan va anar empitjorant. Els fills i jo mateixa vèiem que no tenia sentit aplicar certes mesures i que calia fer un enfocament orientat al confort i al control de símptomes. Però els metges de l’hospital no ho tenien tant clar, o al menys no ho manifestaven. Els fills estaven una mica desorientats. “El pare no voldria allargar la situació, però no ho va deixar escrit”.
Avui, a la consulta, amb tranquil•litat, parlem amb els fills i  plantegem la utilització d’un “document de voluntats” signat per tots ells on expressin representar el pare i demanar que no es faci cap intervenció que no estigui dirigida al confort. Aquest document el signem també el metge i la infermera de capçalera. L’entregaran al metge que visita el Joan aquests últims dies (n’han passat tants, el traumatòleg, el geriatre, el cirurgià vascular..). Els fills se’n van molt més tranquils, estan fent el possible per respectar la voluntat del pare.
I nosaltres, el metge i la infermera també ens quedem tranquil•les, perquè hem continuat fent la nostra feina, acompanyar en Joan fins el final, tot i que estigués ingressat a l’hospital.

Anuncis

One thought on “Metge i infermera de capçalera, també quan el malalt és a l’hospital

Deixa un comentari

