El còlic nefrític

Una senyora de 50 anys em porta un informe d’atenció en un servei d’urgències, per al meu coneixement. És una senyora sana, que ve poc a la consulta. Em llegeixo l’informe de xxxx Grupo Hospitalario, on va anar per ser atesa de manera més ràpida que al “seguro”. Transcric  l’informe:

MOTIU DE CONSULTA: dolor abdominal + dolor riñones

ANAMNESIS:…

CONSTANTES:….

EXPLORACIÓN FÍSICA: ….

RESULTADO DE LAS PRUEBAS COMPLEMENTARIAS: …

EVOLUCIÓN: No signos de sepsis, ni dolor refractario al tratamiento médico. Analítica sin presencia de insuficiencia renal

IMPRESIÓN DIAGNÓSTICA: Cólico nefrítico

TRATAMIENTO:

– Calor seco local

– Diclofenaco 50mg/8h, metamizol 575mg/8h (de forma alterna si persistencia del dolor)

– Dezacort 30 mgrs vía oral/24 horas durante 5 días

– Tamsulosina 0,4 mg. Via oral/24horas durante 10 días

– Ingesta de 2-3 litros de agua al día tras la fase aguda

Potser perquè se’m va desencaixar la cara la senyora  no va dir allò de: “em pot fer les receptes, doctora, que ja he anat a la farmàcia?”. Però no, la senyora era intel·ligent i em va dir: “com que ja no tenia dolor no em vaig prendre res”. Vaig reforçar la seva conducta.

Cada vegada tinc més clar que l’evidència, les guies clíniques, les guies terapèutiques, els projectes essencials, la racionalització, la seguretat, l’estalvi, les avaluacions, la qualitat i la responsabilitat professional no funcionen igual a la medicina privada que a la pública. Em sembla molt bé que a la sanitat pública se’ns exigeixi qualitat, seguretat i estalvi, però no em sembla gens bé que aquesta exigència no es faci als centres privats i que el Departament de Salut desinverteixi en allò que funciona. Hagués anat a una clínica (a 20 quilòmetres) aquesta senyora si a prop hi hagués tingut un centre amb atenció continuada? Quin és el cost sanitari i social de la retallada de serveis? El conseller que aconsella que els ciutadans s’assegurin a les mútues, els ha d’explicar que quan hi vagin per un còlic nefrític poder sortir tractats amb corticoides i alfabloquejadors (els primers per què ? alguna evidència? i els segons calien?) El contrari és jugar fent trampes.

Anuncis

Deixa un comentari

