Paraules iatrogèniques

De vegades, no som conscients de tot allò que diem durant la visita. Fem i desfem, escrivim i esborrem, però…què hi ha d’allò que diem? Per a mostra, aquest botó.

Visito la Mercè a la consulta. Ha vingut altres vegades per motius de salut lleus. Avui consulta per odinofàgia. La visita es troba enmig de les 32 del dia d’avui. Aprofito el sentit de l’humor de la Mercè i en prendre-li la temperatura i veure que el termòmetre digital marca 34ºC, dic quelcom com “Ostres! Si gairebé estàs morta amb aquesta temperatura”. Jaja. Riem les dues.

Prescric paracetamol cada 8 hores, hidratació i ens acomiadem a la porta, com sempre.

Dos dies després, veig el seu nom a la llista amb la nota del motiu a la pantalla: “control glicèmia”. Control glicèmia? No recordo que fos diabètica, penso per mi.

Em penjo el fonendoscopi  al coll, el somriure a la cara i la faig passar.

-Què et porta per aquí avui?

-He vingut perquè vaig trucar a urgències i em van dir que em mirés el sucre.

-I això? Com és que vas trucar a urgències? Ha passat res?

-Des que vaig venir l’altre dia, m’he estat mirant la temperatura un parell de vegades al dia i sempre la tinc a 34 – 34,5ºC, mai més alta i clar, com que em vas dir que gairebé estava morta amb aquella temperatura, em vaig espantar i vaig trucar a urgències i des d’allà m’aconsellen que em faci mirar el sucre.

Intento no posar cara d’impacte. Mare meva! La meva resposta entra dins de l’absurd, en sóc conscient, però li dic:

–       Però, a veure Mercè, tu et trobes com morta?

–       I ara! No pas! Em trobo bé…

–       I doncs?

Fa cara de pensativa i mentre riu em diu

–       Doncs que no em penso posar més el termòmetre, no vegis quina obsessió em va agafar!!!

Mai podem arribar a mesurar quin impacte tenen les nostres paraules a la consulta ni què serà el que quedarà en la memòria del/la pacient en sortir de la porta, però està clar que moltes vegades les nostres mateixes paraules poden ser iatrogèniques (en forma i contingut), tant perquè fan que el pacient s’obsessioni fent quelcom com perquè ocasionen un sentiment perjudicial (por, angoixa, percepció de pèrdua de salut sense presentar cap problema de salut…).

Anuncis

Deixa un comentari

