Les paraules que hi ha darrere de les paraules …

 No havia vist mai abans a Blanca. Era un dijous a la tarda i anava a la consulta del dia. Poc després de seure em va preguntar si registraria tot el que ella m’expliqués, que volia que fos així. Mentre escoltava el seu motiu de consulta, va insistir un parell de vegades que ella volia que tot constés en la història. Tan sols li havia fet un parell de preguntes, perquè preferia primer escoltar la seva raó per venir … però semblava que hi havia certa tensió a la conversa i no sabia ben bé per què.

Quan li vaig proposar passar a la llitera per explorar-la, ella em va preguntar si ho considerava oportú i la notava una mica incòmoda i nerviosa. Vaig decidir seure a la llitera i preguntar-li si hi havia alguna cosa que li hagués molestat i compartir amb ella la meva percepció. Els seus ulls es van omplir de llàgrimes i vam compartir el silenci fins que de nou van aparèixer les paraules.

M’explicava que una setmana abans havia anat al seu metge, que fins ara estava en un altre centre. Estava embarassada de 36 setmanes i hi va anar per comentar-li que començava a tenir mal d’esquena, que al llarg del dia es feia més intens i que de vegades la limitava per treballar com a comercial passant un munt d’hores al cotxe. Segons m’explicava, havia parlat amb la seva empresa per valorar un canvi de treball i li havien dit que no era possible. Per aquesta raó va acudir al seu metge a sol·licitar la baixa laboral. Pel que sembla, li va dir que no podia donar-li i alguns dels arguments que Blanca no va entendre: que gairebé no s’havia visitat al centre i no la coneixia, i el fet que al metge, segons el nombre de baixes que dona, el valoren negativament i no considerava que estar embarassada fos raó per estar de baixa laboral. Va acabar dient que dubtava si el seu metge hauria tingut un mal dia, perquè va començar la seva consulta una mica enfadat. No entenia aquestes raons. És per això que va decidir que a partir d’ara aniria a la consulta davant qualsevol símptoma i demanaria que es fes constar tot tipus de detall. Estava valorant canviar de metge o tornar a parlar amb ell.

Posicionar-se en una història coneixent un dels testimonis és difícil. No va ser la meva intenció. Tot i que hi va haver inicialment aquesta tensió i no vaig entendre la certa reactivitat de Blanca, al final la conversa en la llitera em va permetre conèixer les paraules que hi havia darrere de les paraules …

I la importància d’intentar ajustar les expectatives d’un costat i altre de la taula, de no justificar la tasca basant-nos en com ens mesuren, de construir la història en plural …

 

Anuncis

One thought on “Les paraules que hi ha darrere de les paraules …

  1. Bon dia, et llegeixo tots els teus posts, i et vull escriure per explicar-te que aquesta història que has explicat és la meva experiència amb la meva metgessa de capçalera, que també argumenta que donat que no em coneix, ja que no vaig mai al metge no puc demanar la baixa, aleshores que haig de visitar-la un cop al mes, estigui o no estigui malalta per tal que em conegui (si així ho recomanes, ho faré, per tal que em conegui, potser inclòs podríem anar a fer un cafè, o una cervessa o potser un gin-tònic), és a dir, la premissa acutal es premiar al pacient que visita molt al metge, i als que no anem mai, per què estem sans i no ho necessitem, i creiem que no cal anar a molestar per coses com un refredat o una torticolis o qualsevol altre malestar general, quan honecessitem la seva ajuda, res de res, ja que no ens coneix.

    Trobo que la teva resposta és molt neutral i molt al favor del teu company metge (corporativisme) i poc afavorida per la pacient que necessita la vostra ajuda en una situació on ella ha d’estar tranquil·la i no estressada per culpa d’una persona que no “la coneix” (manda güevos).

Deixa un comentari

