Maltractament: el nom de la cosa

Avui ha vingut a veure’m la Loli per donar-me les gràcies. No és pacient meva, però durant l’absència d’un company la visito jo.

Fa un parell de setmanes va venir en una visita a nom del seu marit perquè aquest estava ingressat per una hemorràgia digestiva i volia l’alta voluntària. Estava molt trasbalsada, ja que no es veia en cor de fer-se’n càrrec a casa. Jo no sabia ben bé què dir-li ni què fer amb tota l’angoixa que transmetia. Enmig de plors atabalats també  va comentar que orinava molt i que tenia incontinència. Era una d’aquelles visites en què has d’aturar-te, respirar fons i mirar d’endreçar una mica el caos. Després de fer una tira d’orina i una glicèmia capil·lar, va resultar que tenia una hiperglucèmia important com a conseqüència de no administrar-se correctament la insulina que tenia prescrita. Se la veia fora de control. A la història hi havia els diagnòstics de trastorn per angoixa i depressió de llarga evolució. Vam parlar també del motiu de consulta original, la petició d’alta voluntària del seu marit. La relació amb ell no era gens bona i no trobava just haver-se’n de fer càrrec. Vaig preguntar-li per aquesta mala relació i el que em va explicar no era una simple mala relació, eren maltractaments psicològics clars. Així l’hi vaig dir, i també que ningú no mereix ser tractat d’aquesta manera, hagi fet el que hagi fet. Ella havia pensat que podien ser maltractaments, però sembla que mai ningú no l’hi havia confirmat la sospita i no n’estava segura. Vaig derivar-la a la infermera per revisar la tècnica de punció i fer un control estricte de la glicèmia i la consulta va acabar aquí.

Avui ha tornat. Estava molt més arreglada, duia un somriure als llavis i estava força més tranquil·la. M’ha donat les gràcies per la visita de l’altre dia, m’ha dit que l’havia ajudat molt el que li havia dit i que havia entès moltes coses. Malgrat que el marit havia tornat a casa, ella estava millor i també els controls glicèmics.

De vegades, posar nom a les coses és més terapèutic que donar psicofàrmacs.

Anuncis

Deixa un comentari

