Quan estàs a l’altre costat

Quan estàs a l’altre costat, el de pacient, es fa important…

… que et tractin amb amabilitat, perquè quan estàs malalt et sents especialment vulnerable.

… que comparteixin amb tu la incertesa i reconeguin els límits de la Medicina, per poder prendre decisions conjuntes amb coneixement.

… que no menyspreïn la teva por i el teu dolor, tot i que no estiguin tècnicament justificats.

… que tinguin en compte que ets més que una malaltia que necessita una actuació mèdica, que tens altres problemes i necessitats, importants per al teu benestar quan estàs en mans d’altres.

… que no donin per fet la teva tolerància a la nuesa física imposada, perquè la intimitat genera comoditat i aquesta, benestar.

… ser informat del que passa, del per què dels canvis sobre el previst, perquè la incertesa augmenta l’angoixa. Això és aplicable a la família que t’acompanya i que de vegades no sap res de tu durant hores (proves, cirurgia, servei d’urgències).

… que els representats de la indústria farmacèutica i tecnològica no passegin per la zona de consultes, gairebé sempre amb les portes entreobertes, com si formessin part del personal sanitari que t’atén.

… no haver de demanar perdó per tenir necessitats fisiològiques amb més freqüència del que el personal espera.

… tenir una certa continuïtat assistencial, perquè la confiança s’estableix amb cada persona concreta, i la confiança que es construeix en una relació terapèutica té un poder guaridor gens menyspreable. I en tot cas, ser atès cada cop per un professional diferent produeix angoixa i sensació de desemparament.

… que no s’exerceixi sobre tu una medicina i una atenció sanitària de protocol. Els protocols ajuden a disminuir la variabilitat en la pràctica clínica, a evitar oblits que poden tenir conseqüències negatives sobre els pacients, però aplicats acríticament deshumanitzen l’assistència i de vegades porten a situacions ridícules i a despeses innecessàries.

… que t’expliquin les coses (el que et passa, el que pots esperar, el que has de fer…) amb claredat. Fer-ho requereix temps i, de vegades, paciència, però és una bona inversió que dóna fruits en forma de compliment terapèutic, satisfacció, confiança, apoderament…

Aquestes i altres coses són importants quan estàs a l’altre costat. Algunes les aprecies perquè les tens i altres les trobes a faltar. Algunes són pròpies de l’entorn hospitalari però moltes també es donen en l’atenció primària i no sempre s’atenen adequadament. Algunes depenen de la rigidesa de les organitzacions però la majoria són degudes a actituds personals, que es poden corregir si tornem a posar el pacient en el centre de l’atenció sanitària. Aquest és el sentit de les nostres professions però també parla de la nostra humanitat.

Anuncis

2 thoughts on “Quan estàs a l’altre costat

  1. Retroenllaç: Diaris de trinxera: més de 3 anys i gairebé 250 històries al bloc | Diaris de trinxera

  2. Retroenllaç: Diaris de trinxera: més de 3 anys i gairebé 250 històries al bloc | FoCAP

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s