Jo només visito espatlles

La Teresa és una noia jove que treballa de fornera i té problemes tendinosos. Arran d’un dolor a l’espatlla li vaig sol·licitar una ecografia que informava de trencament parcial del supraespinós i la conveniència de fer una RM per completar estudi d’imatge. Com que jo no puc sol·licitar aquesta prova, (i tampoc el radiòleg que la recomana!) vaig derivar la Teresa al servei de traumatologia de l’hospital. Avui ve a la consulta per dolor en una mà i m’explica que fa uns dies va anar al trauma pel tema de l’espatlla i li va demanar si li podia mirar la mà. La resposta va ser:

– Jo només visito espatlles, si vol que li mirem la mà ha d’anar al seu metge de capçalera que li faci un volant i el visitaran un altre dia.

– Però que no és traumatòleg, vostè?

– Sí, però només visito espatlles.

Em diu la Teresa que es va quedar de pedra i no va poder reaccionar perquè la visita va ser molt ràpida. De fet, només havia de fer la sol·licitud de la RM, ja estava diagnosticada. Em pregunta si “això és així”. Per desgràcia, això és així. Des de fa un temps, el servei de COT del nostre hospital s’ha supraespecialitzat – o infraespecialitzat- per sectors: columna, espatlles, malucs, genolls, peus, mans…. Aquesta distribució de patologia pot tenir un cert sentit des del punt de vista d’un major coneixement, pràctica i expertesa en les tècniques quirúrgiques, però no té cap sentit aplicar-ho de forma rígida a totes les situacions i que porti a l’extrem de no voler valorar un dolor de la mà, de dir que se li ha de fer un altre volant. Quan es porten els protocols i l’organització a situacions extremes es perd el sentit de l’atenció clínica, es perverteix la nostra feina.

Anuncis

Deixa un comentari

