Qui protegeix la gent gran del mercat de la salut?

Divendres vaig anar a visitar la Maria al seu domicili. Té 87 anys. Quan vaig arribar vaig trobar un senyor assegut al banc de la sala. La seva manera d’estar em va fer pensar que no era de la família. En veure que llegia l’informe d’alta de l’hospital de la Maria, li vaig preguntar si era un col·lega. Em va dir que en realitat sí, que era un terapeuta i que amb 12 companys més havien trucat a les persones de més de 75 anys del barri per oferir-los unes plantilles pel tractament dels dolors.

El Pedro ha consultat aquesta setmana per empitjorament de la seva lumbàlgia crònica. Tot i que està millor arran de l’operació del canal lumbar estret que tenia, li ha quedat un dolor residual. De fet, està pitjor des que dorm en un llit nou que es va comprar després d’una activitat promocional en una botiga del barri. Li van explicar que el llit produeix unes vibracions analgèsiques en unes zones concretes del cos. Em va dir que ell no cau mai en aquestes coses, però l’expectativa de dolor zero que li van vendre va ser massa temptadora. Teòricament tenia un mes de prova però en trucar per desfer-se del llit, li han dit que no és possible i que començaran a carregar-li les mensualitats.

He comentat aquests casos amb treballadors socials. Sembla que no es pot fer res si no hi ha una denúncia. Un cop la salut ha passat a ser un bé de consum més, subjecte a les regles del mercat, són els més vulnerables per edat o per manca de formació, qui més poden patir aquest tipus d’abús. Amb unes televisions, fins i tot les públiques, que cada vegada més fan el joc al negoci de la salut –perquè en participen-, qui protegeix la gent gran dels abusos del mercat de la salut?

Anuncis

Deixa un comentari

