Drets i deures

Sóc un dels responsables del bloc del centre on treballo. Recentment hem penjat un post explicant l’existència de la Carta de drets i deures de la ciutadania en relació amb la salut i l’atenció sanitària, que el departament ha publicat.dretsideures

Hi ha determinades coses que no acabo d’entendre, sobretot pel que fa al punt tercer, el que aborda l’accés al sistema sanitari.

acces1

Entre els drets del ciutadà hi apareixen:

1- Poder accedir als serveis i les prestacions sanitàries públiques en un temps adequat d’acord amb criteris clínics… ?? Quan jo derivo de forma preferent al meu hospital de referència, el pobre administratiu es veu en el compromís d’explicar que el nostre hospital ja contactarà amb ell. Hi ha millor manera de despistar al pacient?… Surt del centre esperant una trucada que no sap quan es produirà i, el més important, no pot valorar si el temps d’espera proposat s’ajusta a les seves expectatives de salut… Què en treu l’hospital de mantenir un sistema de citacions com aquest?… Jo ho sospito, però Déu me’n guard de passar-ho per escrit…

2- Disposar d’informació sobre els temps d’espera… Deu ser una broma, no? Algú ha vist mai alguna llista d’espera d’aquestes? En cas afirmatiu, se’m pot informar d’on trobar-la? Més que res per poder orientar als meus pacients, no puc fer allò que desconec… Potser és que no he sabut buscar… de totes maneres qualsevol tipus d’informació serà ben rebuda, per mi i pels meus soferts pacients.

3- Accedir a una segona opinió en casos d’especial transcendència… Veus, aquí sí. Em plau dir que el sistema funciona… A un pacient meu amb epilèpsia el vam poder derivar per segona opinió a un hospital de Barcelona, després que se’m retornessin dos derivacions i que la cap dels administratius trobes una via de derivació que li havien explicat temps enrere i que fa uns anys van haver d’utilitzar per un altre cas… laboriós, cost en temps elevadíssim per a mi, per a l’administrativa i per al pacient… Però, objectiu finalment assolit i, el més important, pacient satisfet…

En l’apartat dels deures…

1- Respectar els horaris programats i les normes del centre on ens atenen… Us puc explicar una experiència personal… Durant un temps vaig precisar els serveis d’otorinolaringologia del meu hospital de referència. En una ocasió, per motius personals, no podia assistir a una cita. Vaig trucar al centre, la primera pregunta va ser: l’atenem per mútua o pel “seguro”? Pel “seguro”… La resposta va ser que truqués a un nou número… Aquest nou número, no respon mai… Al final apareix una gravació sol·licitant que es notifiqui el motiu de la trucada via correu electrònic…

Vaig comentar, amb cara de sorpresa, el fet a un company. Aquest, amb cara de gravetat, em va contestar… a la Sud-àfrica del segle passat els negres tampoc podien accedir als autobusos dels blancs. Home no serà tant, vaig respondre. Doncs no serà tant, va contestar ell…

Experiències personals a banda i opinions a part… és bo que existeixin cartes com la que en aquest text es comenta… I més important encara, que els pacients coneguin la seva existència… no per altra cosa… però és gràcies a ells, els pacients, que podem millorar al conèixer les seves opinions i experiències, cal doncs que estiguin ben informats. Per cert si voleu accedir a la carta, cliqueu el següent enllaç: Carta drets i deures

Anuncis

Deixa un comentari

