Prepara’t!

Aquest matí, entre visita i visita, la infermera ha tret el cap per dir-me que havia prioritzat una noia que havia vist que feia mala cara, i si me la podia passar a la consulta. I és clar. M’ha dit: “prepara’t”. He obert la història i no hi ha res. És una primera visita.

Entra la noia, una noia francesa de 40 anys, amb part de la família i ella mateixa vivint de fa anys al poble on visito, que porta un mocador al cap, no té celles i té la cara visiblement botida. “Està fent quimioteràpia”, penso. L’acompanya la seva germana.

Em presento. I “vostè dirà…”.

Contesta: “He vingut a acabar aquí”.

Me la miro. Es fa un silenci.

La germana somriu.

Jo no entenc res, però espero un moment i callo. No sé què dir.

Elles trenquen el silenci i m’ho expliquen: li van diagnosticar el càncer mentre era temporalment a França, i ha estat fent els tractaments i el seguiment allà, però havia d’anar i venir molt sovint,  i ha decidit traslladar tot l’expedient aquí, i reiniciar els seguiments a Oncologia al nostre hospital de referència. M’explica que es troba cansada per fer tants viatges, actualment, i aporta totes les proves, tots els informes dels tractaments que ha fet.

Parlem de com es troba.

Però sobre “acabar” no pregunto. Penso que es refereix al tractament, ja que malgrat l’extensió terrible de la malaltia, sembla que el tractament té finalitat curativa, segons els informes. Tindrem temps per parlar-ne.

Me la torno a mirar, ara més tranquil·la. Em sembla que ha llegit la pregunta en els meus ulls i, com la germana, també em somriu.

Faig còpies dels informes, prometo trucar a l’hospital i que rebran notícies en breu.

Quan al final aconsegueixo contactar amb l’hospital, rebo una comprensió de la situació i una tendresa que em deixen molt tranquil·la i agraïda, pensant que la noia estarà en bones mans.

 

Deixa un comentari

