Primum, non nocere

La Maria té trenta-set anys i treballa en una residència d’avis, amb el conseqüent sobreesforç físic que comporta l’atenció a persones dependents. Va venir l’altre dia per una lumbàlgia mecànica de set dies d’evolució que havia millorat parcialment amb tractament antiinflamatori; abans de venir amb mi, però, havia anat a urgències, on li havien fet una radiografia estrictament normal, com correspon a una lumbàlgia mecànica en algú jove sense signes d’alarma. Quan li vaig preguntar perquè havia anat a urgències enlloc de venir a la consulta, em va respondre. “perquè així allà ja em fan la radiografia i m’ho miren tot”. En el que ella no havia pensat és en que aquest “mirar-ho tot”, li havia suposat rebre una dosi de radiació totalment innecessària.

Després de la visita, vaig recordar quan a la facultat em varen dir allò de primum non nocere, que vaig pensar “cal que ens ho diguin, això? És obvi que no li farem mal als pacients!”, no pensava pas que sí, que realment és un fet que passa i que no cal perdre de vista a l’hora de treballar de metgessa. El que tampoc m’imaginava és que justament aquesta idea, tan obvia per a mi en aquell moment, em portaria tants conflictes i maldecaps. Molt sovint, em costa molt fer entendre a algú amb mal d’esquena sense signes d’alarma que no li cal una radiografia, o que no li puc receptar determinat antiinflamatori perquè ha demostrat efectes secundaris greus… Òbviament, amb una bona capacitat i formació en comunicació, aquestes situacions es gestionen millor. Tot i així, jo sovint em pregunto: aquesta frase, que vaig sentir en diverses ocasions al llarg de la carrera, realment és present a la nostra pràctica diària? La sensació és que veiem cada dia moltes radiografies que no calen, i moltes receptes de fàrmacs pocs segurs; que es fan perquè la persona marxi satisfeta, per evitar-nos conflictes, per anar més ràpid, perquè cal descartar que aquella lumbàlgia sigui laboral, perquè en molts serveis i moments no es disposa del temps que requereix una bona exploració física i una bona explicació, i un llarg etcètera de situacions en les quals es fan intervencions que potencialment poden aportar més prejudici que benefici, i que continuaran sent demanades pels pacients mentre es continuïn  realitzant, com el cas de la Maria.

Deixa un comentari

