Queixes

Al menjador del CAP, la Dra Garcia es queixa de les persones que venen “d’urgències” per motius banals, burocràtics, crònics. Explica un cas, un altre. Una infermera li fa costat, explicant altres casos igualment “banals”. Altres metges i infermers participen en el debat qüestionant la conducta dels pacients i queixant-se de la mala utilització del servei “d’urgències”.

La realitat en el nostre EAP és que la majoria de metges tenen més de 10 dies de demora per cita prèvia. I no hi ha altra opció que “venir d’urgències” per accedir a visita en el dia per un problema agut o un assumpte burocràtic (IT, recepta…) que cal resoldre sense demora.

Què han de fer les persones que necessiten que se’ls resolgui el seu problema avui?

Una de les característiques que ha de tenir l’atenció primària és l’accessibilitat. Més de 48 hores per cita prèvia és un mal indicador.

Cert que hi ha persones que aprofiten el dispositiu “d’urgències” per assumptes que haurien pogut programar. I això és un mal ús del servei sanitari.

Però si no podem garantir que el metge té accés a una visita en 48 hores, no tenim l’autoritat moral per recriminar al pacient que provi de passar per la drecera de les urgències.

Cal reconèixer que queixar-se al menjador del comportament dels pacients, no és una activitat de millora. Hauríem de vehicular les energies en fer educació per la utilització correcta dels serveis sanitaris (en cada pacient que els usa incorrectament) i en comunicar l’incident en el sistema de qualitat / seguretat perquè s’estableixin accions de millora.

Queixar-se pels passadissos o al menjador pot ser molt alliberador des del punt de vista personal, però no serveix per establir processos de millora.

Queixem-nos menys i fem més comunicacions de qualitat / seguretat per les vies establertes…

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s